tag:blogger.com,1999:blog-348030288371213141.post6323271356439626136..comments2024-02-05T06:02:07.915+00:00Comments on Ελευθερία ή Τίποτα: ΟΥΤΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ, ΟΥΤΕ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΣ...Ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΟΣhttp://www.blogger.com/profile/16661137718659782482noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-348030288371213141.post-4135913146930155642009-11-10T11:26:30.065+00:002009-11-10T11:26:30.065+00:00ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΜΟΝΟΣ ΨΑΧΝΕΙ ΙΙΙ
Η στροφή στην ιδεολ...ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΜΟΝΟΣ ΨΑΧΝΕΙ ΙΙΙ<br /><br />Η στροφή στην ιδεολογική ταυτότητα της Νέας Δημοκρατίας μας οδηγεί στα διακριτά χαρακτηριστικά της ευρωπαϊκής κεντροδεξιάς: την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων ως καθήκον του κράτους, την ισχύ των δημοκρατικών αξιών, τον διαχωρισμό κράτους-κοινωνίας, τη διαφάνεια και την κοινωνική ειρήνη. Η πολιτική δεν ασκείται στο ιδεολογικό κενό. Το ιδεολογικό και πολιτικό πλαίσιο της Νέας Δημοκρατίας είναι αυτό που μόλις αναφέρθηκε και σε αυτό πρέπει να δοθούν οι μάχες με σκοπό την εμβάθυνση του φιλελευθερισμού.<br /><br />Η κοινωνία σήμερα είναι πλουραλιστική και αυτό συνεπάγεται πως το κράτος πρέπει να υπηρετεί και να ευνοεί τον πλουραλισμό και τις νέες ανάγκες που έχει επιφέρει σε άτομα και ομάδες. Η πολιτική θεώρηση της σύγχρονης κεντροδεξιάς πρέπει να ενσωματώσει τις ατομικές ελευθερίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα που έχουν προκύψει από την πολυπολιτισμικότητα, τα μεταναστευτικά ρεύματα και την παγκοσμιοποίηση. Μερικά παραδείγματα: το κράτος οφείλει να διοχετεύει πόρους σε μετανεωτερικά μοντέλα οικογένειας, αναγνώριση γάμου ομοφιλοφύλων, καταχόρυση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των νόμιμων μεταναστών, δικαίωμα ψήφου στους μετανάστες και απλοποίηση της διαδικασίας για την απόκτηση της ελληνικής υπηκοότητας.<br /><br />Η Νέα Δημοκρατία πρέπει να ενσωματώσει τον συντηρητισμό σε ένα φιλελεύθερο αναπτυξιακό πλαίσιο. Το έθνος-κράτος δεν απειλείται ούτε από την παγκοσμιοποίηση ούτε από τους υπερ-εθνικούς οργανισμούς. Ο φιλελευθερισμός δεν αρνείται τη θρησκεία, όταν μιλάει για διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας. Ο φιλελευθερισμός σέβεται την Ορθοδοξία, αλλά αναγνωρίζει ταυτόχρονα το δικαίωμα της θρησκευτικής ελευθερίας σε όλους τους κατοίκους τους έθνους-κράτους. Ο φιλελευθερισμός δεν αντιμετωπίζει την παράδοση με όρους μουσειακούς και προγονολατρείας, αλλά με όρους ενσωμάτωσης των δυναμικών της στοιχείων στην καθημερινότητα. Ο φιλελευθερισμός είναι υπέρ της ασφάλειας, αλλά κατά της αστυνομολαγνείας. Ο φιλελευθερισμός δεν είναι κατά της οικογένειας, όταν μιλάει για εκσυγχρονισμό του οικογενειακού δικαίου. Ο φιλελευθερισμός δεν είναι κατά της πατρίδας, όταν ζητάει μείωση των αμυντικών δαπανών και αύξηση των δαπανών στην παιδεία και την υγεία.<br /><br />M.d.T.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-348030288371213141.post-86388210640113803122009-11-10T11:00:35.670+00:002009-11-10T11:00:35.670+00:00ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΜΟΝΟΣ ΨΑΧΝΕΙ ΙΙ
Ο φιλελευθερισμός δε...ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΜΟΝΟΣ ΨΑΧΝΕΙ ΙΙ<br /><br />Ο φιλελευθερισμός δεν ταυτίζεται αποκλειστικά με τα κομματικά τείχη της Νέας Δημοκρατίας, αν και είναι το θεμελιώδες συστατικό της κεντροδεξιάς. Έχει μια ευρύτερη δυναμική που διαπερνά τα δύο κόμματα εξουσίας. Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ διαπνέεται από φιλελευθερισμό όχι μόνο στον πολιτικό του λόγο, αλλά και στη διακυβέρνησή του. Η έννοια του "λαού", σύμφυτη στα σοσιαλιστικά και σοσιαλδημοκρατικά κόμματα, έχει υποχωρήσει παραχωρώντας την προτεραιότητα στην έννοια του "πολίτη". Ένα μικρό παράδειγμα: "Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη" και όχι του λαού. Σε ενημερωτικό φυλλάδιο επίσης του ΠΑΣΟΚ, τον Μάρτιο του 2009, με θέμα την "πράσινη ανάπτυξη" ο υπότιτλος είναι ο εξής: "Ανάπτυξη για τον Άνθρωπο βασισμένη στην πράσινη οικονομία". Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, όμως, είναι το κεντρικό σύνθημα του ΠΑΣΟΚ τα τελευταία δύο χρόνια: "Πρώτα ο Πολίτης".<br /><br />Το φαινόμενο αυτό δεν είναι καινοφανές καθώς οι επιδράσεις της παγκοσμιοποίησης διαθλούν τα ιδεολογικά στεγανά του παρελθόντος ανάμεσα στα ανταγωνιστικά κόμματα εξουσίας. Η πολιτική του νεο-εργατικού Tony Blair ήταν σε τέτοιο βαθμό φιλελευθεροποιημένη που από την πρώτη κιόλας κυβερνητική του θητεία προσέφερε τόση αυτονομία στην Κεντρική Τράπεζα της Αγγλίας όση δεν είχε προσφέρει καμία συντηρητική κυβέρνηση ως τότε. Στη Γαλλία, επίσης, ένα μέρος της συζήτησης για τον τρόπο επανόδου του σοσιαλιστικού κόμματος στην εξουσία εστιάζει στην ανάγκη υιοθέτησης φιλελεύθερων θέσεων, όπως η υπεράσπιση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ατομικών - πολιτικών ελευθεριών.<br /><br />Ο πολιτικός φιλελευθερισμός στοιχίζεται πίσω από τις παραδοσιακές αξίες του: ελευθερία, ανάπτυξη και κοινωνική δικαιοσύνη. Η μετουσίωσή τους σε πολιτική πράξη και η προσαρμογή τους στο συγχρονικό οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι είναι η πηγή της επαναστατικής του έμπνευσης. Η επαναδιάταξη και ο επανακαθορισμός των αξιών αυτών αποκλείει τα βίαια μέσα και η επαναστατικότητα σέβεται την αξία της λαϊκής κυριαρχίας και της δημοκρατίας, έννοιες που θεμελιώθηκαν από τον Αριστοτέλη και επανασυστήθηκαν στη νεωτερική πολιτική φιλοσοφία από τον Locke, τον Montesquieu και τον Rousseau.<br /><br />Στην εξαιρετική και καυστική ταινία του F. Truffaut, "Fahrenheit 451", η πυροσβεστική είχε αναλάβει να καίει τα βιβλία και να συλλαμβάνει όσους διάβαζαν ή έκρυβαν βιβλία. Είχε κυριαρχήσει μια κοινωνία της εικόνας. Εικόνα είναι η επίκληση του κοινωνικού φιλελευθερισμού από τους διεκδικητές της ηγεσίας της Νέας Δημοκρατίας (τέσσερις στην αρχή, τρεις στο προχθεσινό έκτακτο συνέδριο). Σύμπτωση ή όχι, ειρωνία ή όχι, παρωδία ή όχι, όλοι τους έσπευσαν να δηλώσουν "φιλελευθεροφροσύνη" και να σηκώσουν την παντιέρα του κοινωνικού φιλελευθερισμού.<br /><br />Το οξύμωρο είναι πως την περίοδο της κυβερνητικής εξουσίας και ως τη στιγμή που τέθηκε θέμα ηγεσίας κανείς δεν είχε δηλώσει την αγάπη του στον κοινωνικό φιλελευθερισμό. Κατ' αρχάς, ακόμη και ο όρος είναι πλεονασματικός. Ο φιλελευθερισμός είναι κοινωνικός από τη φύση του. Η Νέα Δημοκρατία παραδοσιακά έχει μια ενοχή για τον φιλελευθερισμό της και οι υποψήφιοι αρχηγοί της ενώ φαινομενικά απενοχοποιούνται από αυτόν δεν έχουν προσφέρει ως τώρα ένα νόημα σε αυτήν την έννοια που την επικαλούνται ως το ιδεολογικό τους στίγμα. Εικόνα χωρίς λόγο και χωρίς θέσεις. Η απορία είναι φιλελευθερισμός ως προς τι.<br /><br />M.d.T.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-348030288371213141.post-90583299186801799982009-11-10T10:39:33.810+00:002009-11-10T10:39:33.810+00:00ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΜΟΝΟΣ ΨΑΧΝΕΙ Ι
Το ερώτημα τί είναι ο...ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΜΟΝΟΣ ΨΑΧΝΕΙ Ι<br /><br />Το ερώτημα τί είναι ο φιλελευθερισμός είναι τόσο γενικό που ενδεχομένως κάθε ένας που αυτοχαρακτηρίζεται ή ετεροχαρακτηρίζεται ως φιλελεύθερος θα έδινε διαφορετική απάντηση και θα πρότασσε διαφορετικά θέματα. Για να αποφύγουμε τη διελκυστίνδα αυτή είναι σκόπιμο να παρακάμψουμε το παραπάνω φιλοσοφικό και θεωρητικό ερώτημα και να το προσεγγίσουμε υπό το πρίσμα των μετεκλογικών πολιτικών εξελίξεων της ελληνικής κεντροδεξιάς.<br /><br />Το αποτέλεσμα της εκλογικής αποτυχίας της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009 ήταν η παραίτηση του ως την ημέρα εκείνη αρχηγού της και η αναζήτηση ενός νέου ηγέτη μέσα από έναν κυκεώνα διαδικαστικών συζητήσεων για τις εσωκομματικές εκλογές. Συζητήσεις που αναμφίβολα είναι βαρετές και που κυρίως ανέδειξαν μια εικόνα ενός κόμματος με σκουριασμένες οργανωτικές δομές. Το τελικό αποτέλεσμα, όμως, είναι επαναστατικό, πρωτοποριακό και ό,τι πιο προοδευτικό έχει να επιδείξει η ελληνική εμπειρία.<br /><br />Η συνεχώς εξελισσόμενη παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα έχει δημιουργήσει προβλήματα και προκλήσεις όπου οι λειτουργίες του κράτος πλέον είναι διαφορετικές από αυτές του ύστερου 20ού αιώνα: κάποιες πρέπει να αλλάξουν προσαρμοζόμενες στο σήμερα, κάποιες πρέπει να καταργηθούν και κάποιες πρέπει να προστεθούν στις ήδη υπάρχουσες.<br /><br />Ο πολιτικός και κοινωνικός συντηρητισμός δεν μπορεί να προσφέρει αυτή τη δυναμική. Δεν την εκφράζει καν με ένα θετικό περιεχόμενο. Τα διλήμματα του, ακόμη και οι φοβίες του, είναι παρωχημένα και ανταποκρίνονται σε ένα κράτος που σχηματικά θα ανήκε σε μια ιστορική φάση, το πολύ, πρώιμα μεταπολιτευτική. Η καταφυγή των εκπροσώπων αυτού του χώρου στο λαϊκισμό και στην πολιτική ευκολία αποφέρει οφέλη οπισθοδρομικού και ξενοφοβικού προσήμου και δημιουργεί τον μπαμπούλα του πολιτικού κόστους.<br /><br />Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του πολιτικού κόστους στην περίπτωση της Νέας Δημοκρατίας είναι αυτά της εθνικής εσωστρέφειας, της οικογένειας, της θρησκείας και της ασφάλειας. Το φιλελεύθερο κόστος, ωστόσο, είναι μεγαλύτερο για την κεντροδεξιά, καθώς στις τελευταίες ευρωεκλογές και εθνικές εκλογές η πλειοψηφία των φιλελεύθερων πολιτών αναζήτησε κομματική στέγη στα αριστερά της Νέας Δημοκρατίας.<br /><br />M.d.T.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-348030288371213141.post-68936875765737378202009-11-04T16:50:28.411+00:002009-11-04T16:50:28.411+00:00Όχι, δε γίνεται, έχεις δίκιο. Βέβαια αυτή την άποψ...Όχι, δε γίνεται, έχεις δίκιο. Βέβαια αυτή την άποψη την ανασκεύασε εξ΄ολοκλήρου αργότερα, αλλά το βάθρο στον Καπιταλισμό είχε δοθεί και μάλιστα από τα χείλη ενός διανοούμενου. Το "κακό" είχε γίνει...Ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΟΣhttps://www.blogger.com/profile/16661137718659782482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-348030288371213141.post-104471130371121412009-11-04T09:13:39.151+00:002009-11-04T09:13:39.151+00:00"Ουσιαστικά μέσω του υποτιθέμενου τέλους της ..."Ουσιαστικά μέσω του υποτιθέμενου τέλους της Ιστορίας υποστήριξε τον Καπιταλισμό ως την τελείωση της Ανθρώπινης Πορείας"<br /><br />Αυτό γιατί μου μοιάζει με κακόγουστο ανέκδοτο ;<br />Είναι δυνατόν να υποστηρίξει κανείς ότι ο καπιταλισμός είναι το πιο ολοκληρωμένο σύστημα και τι θα πει δηλαδή τελείωση της Ανθρώπινης Πορείας; Αυτό ήταν δηλαδή ο σκοπός του ανθρώπου το καπιταλιστικό σύστημα ;HappyHourhttps://www.blogger.com/profile/13115038853998130240noreply@blogger.com