Μια Συζήτηση Περί Ολοκληρωτισμού/Ακροδεξιάς/Δεξιάς
Θέματα
- Κύρια Χαρακτηριστικά Του Ολοκληρωτισμού (11:13)
- Φιλελευθερισμός - Ολοκληρωτισμός - Σ. Ένωση (13:33)
- Μεσοπόλεμος & Συγχρονικότητα (17:09)
- Εθνικοσοσιαλισμός - Φασισμός - Ακροδεξιά (18:02)
- "Χρυσή Αυγή" {Αντιφάσεις - Βιολογία - Ψυχολογία} (20:35)
- Πολιτισμική "Καθαρότητα" (26:06)
- Έλληνες Εθνικοσοσιαλιστές; (28:02)
- Η Επιλογή Της "Χρυσής Αυγής" [Μετασχηματισμός Του Φόβου] (29:26)
- Στρατός - Αστυνομία - Ακροδεξιά (31:39)
- Τα... Σοσιαλιστικά Συνθήματα (33:14)
- Ο Πατριωτικός Χώρος (35:26)
- Μετανάστες [Οι Σύγχρονοι Εβραίοι] (36:57)
- Η Κοινοβουλευτική "Χρυσή Αυγή" (39:44)
- Η Ρητορική Της "Νέας Δημοκρατίας" (41:43)
- Το Πολιτικό Περιεχόμενο Της "Νέας Δημοκρατίας" (43:31)
- Οι Αντοχές Της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας (46:51)
Eύγε ρε Ελευθεριακέ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ πολύ TheFunkyKingston .
ΑπάντησηΔιαγραφήΣού άρεσαν οι ύμνοι και ειδικότερα ο τελευταίος;
Η συνέντευξη έχει ενδιαφέρον, γιατί η φωνή του κ. Τερζάκη δεν ακούγεται συχνά στο έντυπο και ραδιοτηλεοπτικό μιντιακό μας σύστημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗταν όμως μονόπατη, καθώς ο ολοκληρωτισμός που έχει ανακύψει στην ελληνική πολιτική σκηνή δεν είναι μόνο δεξιόστροφος. Ανάλυσης και σχολιασμού χρήζουν και ο αριστερόστροφος ολοκληρωτισμός, ο οποίος και στην προμνημονιακή, αλλά και στη μνημονιακή περίοδο έχει εγγράψει στην αφήγησή του "ηρωικές" στιγμές: Δεκέμβριος 2008, θύματα Marfin, Φεβρουάριος 2012.
Όσον αφορά τη μουσική επένδυση της συνέντευξης, θα έπρεπε να ξέρουμε αν έγινε σε συνεννόηση με τον συνεντευξιαζόμενο. Και αυτό επειδή υπάρχει σαφές σχόλιο από την πλευρά σου και σαφής επιλογή ανάδειξης της δήθεν κοινής κουλτούρας ενός δεξιού ολοκληρωτισμού.
Οι ακκισμοί με τον τελευταίο ύμνο, όπως αποκαλύπτονται και στο μοναδικό σου σχόλιο ως τώρα εγείρουν κάποια βασικά ερωτήματα.
Σε τι εξυπηρετούν τη συνέντευξη;
Η αγελαία φύση και η ωμή βία της Χρυσής Αυγής εξισώνεται με τις υπόλοιπες κομματικές εκφράσεις του δεξιού χώρου μόνο και μόνο επειδή υπάρχουν κοινές αξίες;
Ο στόχος σου είναι να κάνεις πολιτική ή να αντιμετωπίσεις ερευνητικά κάποια ζητήματα, όπως αυτό του δεξιού ολοκληρωτισμού ή όπως αυτό περί αναρχίας στην προηγούμενη ανάρτησή σου;
Επίσης, σε τι κοινό θέλεις να απευθυνθείς; Οι ακκισμοί αυτού του είδους δεν σε περιορίζουν στους ομοϊδεάτες και στους συνοδοιπόρους και σε συντροφικά "εύγε";
Ένα ακόμη μπράβο για τη συνέντευξη και μόνο.
Φίλε M.d.T.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓράφω τις απαντήσεις μου παρακάτω.
Σε ευχαριστώ έτσι κι αλλιώς για τον ωραίο σου σχολιασμό.
(1)"Ηταν όμως μονόπατη, καθώς ο ολοκληρωτισμός που έχει ανακύψει στην ελληνική πολιτική σκηνή δεν είναι μόνο δεξιόστροφος. Ανάλυσης και σχολιασμού χρήζουν και ο αριστερόστροφος ολοκληρωτισμός, ο οποίος και στην προμνημονιακή, αλλά και στη μνημονιακή περίοδο έχει εγγράψει στην αφήγησή του "ηρωικές" στιγμές: Δεκέμβριος 2008, θύματα Marfin, Φεβρουάριος 2012".
- Φυσικά και ήταν μονόπατη.
Όχι βέβαια με την έννοια ότι έπρεπε να είναι έτσι κι αλλιώς αλλά γιατί ήταν επιλογή μου.
Άλλωστε ο τίτλος είναι [ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΣ/ΑΚΡΟΔΕΞΙΑ/ΔΕΞΙΑ].
Δεν είναι [ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΣ].
Στο θέμα των στοιχείων που συνιστούν ένα ολοκληρωτικό καθεστώς αναφέρθηκε και το καθεστώς της Σοβιετικής Ένωσης.
Από εκεί και πέρα η συζήτηση σκόπευσε στον δεξιό ολοκληρωτισμό, γιατί ιστορικά από εκεί προήλθαν τα πρώτα τέτοια καθεστώτα.
Ίσως σε κάποια άλλη συζήτηση ή ανάρτηση να σκοπεύσω στον αριστερόστροφο, όπως λες, ολοκληρωτισμό. Δεν ήταν όμως αυτός ο σκοπός μου.
- Αυτές οι "ηρωικές" στιγμές που αναφέρεις δεν είναι" αριστερόστροφος ολοκληρωτισμός" ούτε με την έννοια που είναι δεξιόστροφος της Χρυσής Αυγής ούτε με τον τρόπο που η υπόλοιπη δεξιά εγκολπώνεται ρατσιστικά και εθνικιστικά συνθήματα.
Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν υπάρχει θέμα ολοκληρωτισμού σε όλους τους πολιτικούς χώρους όπως και σε όλες τις θρησκείες και τις ιδεολογίες.
Αλλά ο τρόπος που εξετάζεται ο ολοκληρωτισμός στη συζήτηση με τον Τερζάκη δεν εξετάζει θέματα μαζικής αντίδρασης με ολοκληρωτικά αποτελέσματα ούτε θέματα τυχόν ολοκληρωτικών πρακτικών.
Η Χρυσή Αυγή δεν εξετάζεται μόνο για τις ολοκληρωτικές πρακτικές της, αλλά κυρίως ήθελα να φανεί το ολοκληρωτικό πολιτειακό της πιστεύω.
- Ο Δεκέμβρης του ‘08 και ο Φλεβάρης του ‘10 πάντως δεν ταυτίζονται κατά κανένα τρόπο με τα γεγονότα της Marfin, για τα οποία ειρήσθω εν παρόδω και από όσο γνωρίζω- και διόρθωσέ με αν κάνω λάθος- , δεν έχει βγει κανένα πόρισμα. Αν τυχόν ήταν "αναρχικοί" είμαι εναντίον τέτοιων πρακτικών έτσι κι αλλιώς γιατί εκτός των αθώων θυμάτων στρέφουν και την κοινωνία εναντίον σου.
Ο Δεκέμβρης του ‘08 και ο Φλεβάρης του ‘10 πάντως δεν ήταν "αριστερόστροφος ολοκληρωτισμός".
Ήταν λογικό ότι η αριστερά θα αντιδρούσε, αλλά αν ήσουν εκεί, θα έβλεπες μη οργανωμένους ανθρώπους να αντιδρούν με πρωτοφανή, βίαιο τρόπο. Και προφανώς αντιδρούσαν στον ολοκληρωτισμό ενός κράτους και ενός πολιτικού συστήματος, που τους έπαιρνε τα πάντα και δεν τους είχε δώσει σχεδόν τίποτα.
Ο Δεκέμβρης του ‘08 έχει τις κακές του πλευρές αλλά έχει και τις πολύ καλές του. Πολύς κόσμος τότε άρχισε να πολιτικοποιείται, να συμμετέχει σε συνελεύσεις κτλ. Άλλωστε μην ξεχνάμε και το κομβικό χωρικό σημείο της δολοφονίας του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Οι αντιδράσεις υπήρξαν σφοδρότερες.
-Ο Δεξιός ολοκληρωτισμός είναι για πολλά χρόνια στο Ελλαδικό τοπίο κυρίως-κι όχι μόνο- κυβερνητικός. Η ισχύς του είναι τεράστια και μαζική. Κατά τη γνώμη μου δεν υπάρχει σύγκριση από άποψη ισχύος και αποτελέσματος.
(2) Όσον αφορά τη μουσική επένδυση της συνέντευξης, θα έπρεπε να ξέρουμε αν έγινε σε συνεννόηση με τον συνεντευξιαζόμενο. Και αυτό επειδή υπάρχει σαφές σχόλιο από την πλευρά σου και σαφής επιλογή ανάδειξης της δήθεν κοινής κουλτούρας ενός δεξιού ολοκληρωτισμού.
ΑπάντησηΔιαγραφή- Το πρώτο νομίζω ότι χρειάζεται να το απαντήσω, δεν είναι ουσιαστικό κατά τη γνώμη μου. Άλλωστε, η μουσική επένδυση αντικατοπτρίζει το κύριο περιεχόμενο της συζήτησης.
- Τώρα για τη "δήθεν κοινή κουλτούρα".
Στη συγκεκριμένη πολιτική συγκυρία της Ελλάδος δεν είναι δήθεν η κουλτούρα ενός δεξιού ολοκληρωτισμού, είναι πραγματική.
Όταν μιλούμε για ολοκληρωτισμό, δεν τον εννοούμε ως ένα συμπαγές σύνολο με απαρέγκλιτές κοινές φράσεις, εκφάνσεις και πρακτικές.
Εδώ μιλάω για ομοιάζουσες ή όμοιες συνθηματολογίες και λογικές. κοινά συνθήματα με κοινό πολιτικό στόχο: μετανάστες, ασφάλεια, αριστερά. Σε αυτά μπήκε στο παιχνίδι ιδιαίτερα και με έντονο τρόπο το τελευταίο διάστημα η Ν.Δ., με έναν λόγο που κατά την γνώμη μου μόνο και μόνο επειδή είναι αστικό και παλαιοκοινοβουλευτικό κόμμα, δεν ταυτίστηκε στο μυαλό του μέσου ψηφοφόρου με αυτόν της Χρυσής Αυγής. Ουσιαστικά έλεγαν τα ίδια πράγματα. Αυτό ήθελα να καταδειχθεί.
Ο Σαμαράς έσπευσε να προσαρτήσει στελέχη του ακροδεξιού ΛΑ.Ο.Σ., την Μπακογιάννη, που είναι γνωστή για τα αντι-αριστερά αντανακλαστικά της και ταυτόχρονα έχει ως "σύμβουλό" του τον γνωστό και μη εξαιρετέο Φαήλο Κρανιδιώτη. Αυτό δεν είναι φιλελεύθερο κόμμα ή αν είναι, είναι μόνο στο οικονομικό κομμάτι. Είναι Εθνικοφιλελεύθερο.
Η ολοκληρωτική λογική της ΝΔ υπερτόνωσε το εμφυλιοπολεμικό κλίμα ενώ έκανε και σαφείς αναφορές στην "αριστερή" διαχείριση του Κράτους τα τελευταία σαράντα χρόνια. Για ‘μένα προσωπικά αυτά τα επιχειρήματα συνιστούν πολιτικαντισμό και μάλιστα φτηνό.
- Εγώ ξέρω πως πολλά από αυτά που λέω ή γράφω μπορεί να ακούγονται ακραία αλλά στη Νέα δημοκρατία δεν επιτρέπονται τα άκρα γιατί όπως αναφέρεται και στον ύμνο του κόμματος "… εμείς το μίσος, την κακία ξεχνάμε και το συμφέρον όλων πάντα κοιτάμε, για ‘μας τα χρώματα δεν έχουν αξία γιατί πιστεύουμε ελλάδα-θρησκεία…"
(3) Οι ακκισμοί με τον τελευταίο ύμνο, όπως αποκαλύπτονται και στο μοναδικό σου σχόλιο ως τώρα εγείρουν κάποια βασικά ερωτήματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε τι εξυπηρετούν τη συνέντευξη;
Η αγελαία φύση και η ωμή βία της Χρυσής Αυγής εξισώνεται με τις υπόλοιπες κομματικές εκφράσεις του δεξιού χώρου μόνο και μόνο επειδή υπάρχουν κοινές αξίες;
- Δεν εξισώνεται. Απλά δίνεται η δυνατότητα στον αναγνώστη να συνδέσει εκφράσεις και λογικές, που φαινομενικά μοιάζουν ασύνδετες ενώ κατά τη γνώμη μου εμπεριέχουν κοινές αναφορές. Επίσης σημείωσε πως ίσως μεγάλο κομμάτι της αντιπολιτευτικής τακτικής του ΛΑ.Ο.Σ (εδώ και μια δεκαετία) και τηςς Ν.Δ. (το τελευταίο χρονικό διάστημα) έστειλε ψήφους στην Χρυσή Αυγή. Όλη η Δεξιά ψαρεύει στον ίδιο χώρο ακριβώς για τον λόγο που ανέφερες: υπάρχουν κοινές αξίες.
Ο Μιχαλολιάκος δεν έχει πρόβλημα να κρύψει τίποτα (αν και δεν είναι ο Μιχαλολιάκος των προηγουμένων ετών), ο Σαμαράς, ο Καμμένος και ο Καρατζαφέρης (αυτός βέβαια είναι πολύ περίεργη περίπτωση) που παριστάνουν τους μη ακραίους, χρησιμοποιούν άλλους τρόπους για να εκφράσουν τα ίδια πράγματα: Πατρίδα, Θρησκεία, Οικογένεια
Οι κοινές αξίες μπορούν να εκφραστούν και με διαφορετικούς τρόπους. Άλλο πράγμα ο "αναρχικός" που βιαιοπραγεί σε οποιαδήποτε περίπτωση κι άλλο ο Αναρχικός που συμμετέχει σε μια συνέλευση γειτονιάς και βιαιοπραγεί προσπαθώντας να την υπερασπίσει μαζί με άλλους μπροστά στον κίνδυνο της επέλασης των Μ.Α.Τ. ας πούμε.
(4) Ο στόχος σου είναι να κάνεις πολιτική ή να αντιμετωπίσεις ερευνητικά κάποια ζητήματα, όπως αυτό του δεξιού ολοκληρωτισμού ή όπως αυτό περί αναρχίας στην προηγούμενη ανάρτησή σου;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ στόχος μου είναι και τα δύο: Να κάνω πολιτική ή και προπαγάνδα αν θες και να αντιμετωπίσω ερευνητικά κάποια ζητήματα.
Άλλες φορές οι αναρτήσεις προσπαθούν να είναι ερευνητικές ή τουλάχιστον απορητικές κι άλλες είναι σαφώς συγκεκριμένης πολιτικής στόχευσης. Δεν βρίσκω κάτι κακό σε αυτό. Όποιος μπει στο Blog καταλαβαίνει τις απόψεις μου.
Δεν θα μπορούσα να είμαι με όλους. Η ανάρτηση περί αναρχισμού είναι μια αυτοκριτική και μια κριτική στον χώρο που με απασχολεί και με ενδιαφέρει.
(5) Επίσης, σε τι κοινό θέλεις να απευθυνθείς; Οι ακκισμοί αυτού του είδους δεν σε περιορίζουν στους ομοϊδεάτες και στους συνοδοιπόρους και σε συντροφικά "εύγε";
Τα συντροφικά "εύγε" δεν είναι σκοπός μου.
Άλλωστε έχω δεχτεί αρκετές επιθέσεις και εδώ και στο κανάλι στο youtube από ιδελογικά αντίθετους ή ακόμα και ιδεολογικά "συνοδοιπόρους" .
Το κοινό του blog είναι προφανές ότι πάνω-κάτω έχει τις ίδιες απόψεις με εμένα.
Δεν θα μπορούσε η οποιαδήποτε ιστοσελίδα να μην έχει άποψη και να αρέσει σε όλους. Κανείς δεν είναι αντικειμενικός. Άλλωστε, για να λέμε την αλήθεια, αν δεν ήμασταν φίλοι, μάλλον δεν θα σχολίαζες στο blog αφού ήδη ξέρουμε ότι πιστεύουμε σε διαφορετικά πράγματα.
Η άποψη δεν είναι κάτι κακό. Ο χυλός είναι το κακό και ότι πολλές φορές είναι ολοκληρωτικός και φασίζων ο τρόπος που υπερασπιζόμαστε τις απόψεις μας.
Σέβομαι έναν άνθρωπο ιδεολογικά αντίθετο από εμένα, όμως δεν σέβομαι τον χυλό.
Σου απαντάω γιατί δεν είσαι χυλός, αλλά άνθρωπος με άποψη. Έγραψες εδώ γιατί βρήκες μια συγκεκριμένη άποψη και ήξερες τον τρόπο να αντιπαρατεθείς με επιχειρήματα. Αν έβρισκες χυλό δεν θα υπήρχαν επιχειρήματα.
Σε ευχαριστώ πολύ και πάλι φίλε M.d.T. για το πολύ ενδιαφέρον σου σχόλιο. Άλλωστε έχουμε συζητήσει από κοντά και ξέρουμε κι οι δύο ότι μπορούμε να διαλεγόμαστε. Εγώ τουλάχιστον έτσι νιώθω.
Επιγραμματικά μόνο θα τοποθετηθώ λόγω πίεσης χρόνου και λόγω βεβαιότητας πως τα ίδια θέματα θα τα ξαναβρούμε μπροστά μας είτε επειδή η ίδια η επικαιρότητα θα το επιβάλει είτε επειδή τοποθετούνται ψηλά στις προτιμήσεις σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντικειμενικότητα δεν υπάρχει, η υποκειμενικότητα όμως τοποθετείται και εξαντλείται στο επίπεδο του ορθολογικού και της επιστημονικής συνείδησης.
Από λάθος υποθέτω γράφεις για γεγονότα του Φεβρουαρίου 2010, δε θυμάμαι αν έγινε κάτι τότε. Εγώ έκανα λόγο για τον Φεβρουάριο του 2012 όπου για ακόμη μια φορά η Αθήνα και το ιστορικό της κέντρο έγινε ηρωικό πεδίο αναρχο-αριστερών ολοκληρωτικών πρακτικών, ατελέσφορων ωστόσο να πετύχουν κάτι παραπάνω πέρα από την καταστροφή. Περιμένω τη μέρα που αυτές οι δυνάμεις θα πρωτοτυπήσουν.
Ο Δεκέμβριος του 2008 ήταν μια αυθόρμητη απάντηση ενός πολυπληθούς και πολυσυλλεκτικού κοινωνικού σώματος απέναντι σε μια πράξη κρατικής βίας, αδικαιολόγητης και μη νομιμοποιημένης. Στην αρχή το κίνημα ήταν αύθορμητο, υγιές και αυθεντικό. Πολύ γρήγορα όμως απέκτησε άλλες διαστάσεις, γιατί αλώθηκε από εξτρεμιστικές αναρχικές δυνάμεις που καπέλωσαν την κοινωνική διαμαρτυρία στην κρατική βία και απάντησαν με μια αντίστοιχη προς το κράτος βία. Η μηδενιστικοαναρχική και ωραιοπαθής βία ακύρωσε τον κοινωνικό αυθορμητισμό, τον θεσμικό Λόγο και την Ιστορία.
Ο ιδεολογικός λόγος είναι σαν τη θάλασσα. Όλοι ψαρεύουμε στην ίδια θάλασσα τα ίδια ψάρια. Από εκεί και πέρα το μαγείρεμα διαφέρει ανάλογα με το μάγειρα. Στον δεξιό χώρο κάποιες αξίες είναι κοινές. Κανείς δεν τον αρνείται αυτό, αλλά από την άλλη δεν είναι επαρκές στοιχείο για να οδηγηθούμε στη λογική σου και στα συμπεράσματά σου. Προσωπικά αν θες, δεν έχω καμία διάθεση να αφήσω ακροδεξιά στοιχεία να αλωνίζουν την αξία της οικογένειας, της πατρίδας κλπ κλπ.
Αντλώντας γνωστικό υλικό από το πεδίο της Ιστορίας, η κεντροδεξιά στην Ελλάδα ηγήθηκε του αντιδικτατορικού αγώνα απομονώνοντας και απαξιώνοντας τις ακροδεξιές χουντοβασιλικές φωνές, εμπεδώνοντας τη συνεργασία με όλες τις δημοκρατικές παρατάξεις και παρέχοντας στην κοινωνία έναν αξιόποιστο δημοκρατικό λόγο.
Επιστρέφοντας στο σήμερα, την περασμένη βδομάδα η κρατική τηλεόραση μας έδωσε τη δυνατότητα να βλέπουμε τα προεκλογικά μηνύματα και προεκλογικές συνάξεις όλων των κομμάτων. Όποιος τις παρακολούθησε, θα είδε με πόσο μίσος καταφέρονται όλα αυτά τα εθνικιστικά - χουντοβασιλικά πολιτικά μορφώματα για τη ΝΔ και τον ιστορικό της ηγέτη.
Το κόμμα στο οποίο αναφέρεσαι και έντυσες με τον ύμνο του τη συνέντευξη του κ. Τερζάκη (ξέχωρα από τα όποια ζητήματα αισθητικής του ύμνου που μάλλον θα συμφωνήσουμε και οι δύο εκτός αν μου πεις ότι σου αρέσει η αισθητική του) είναι ένα αμάλγαμα συντηρητισμού και φιλελευθερισμού. Προφανώς και εθνικού (εθνικοφιλελευθερισμού-εθνικοσυντηρητισμού όπως σχολιάζεις), μιας και λειτουργούμε σε εθνικά περιβάλλοντα, οπότε εξ ορισμού ο όποιος πολιτικός και προγραμματικός λόγος θα είναι συνάμα και εθνικός.
Στο σημείο αυτό θα επικαλεστώ τη δήλωση του κ. Δραγασάκη μια βδομάδα πριν τις τελευταίες εκλογές που είπε ότι το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι ταξικό, εθνικό και πατριωτικό. Αντιλαμβάνεσαι τον παραλογισμό και την αυτοαναίρεση, αλλά έτσι είναι.
Ο πατριωτισμός δεν μονοπωλείται από μόνο έναν πολιτικό χώρο. Ακόμη και οι αυτοεξόριστοι και εξόριστοι Αριστεροί των μεταπολεμικών δεκαετιών για την πατρίδα μίλαγαν και αν κάνεις μια σύγκριση των σχολικών μαθημάτων εντός Ελλάδας και εκτός δε θα βρεις πολλές διαφορές ως προς τα μαθήματα της πατριδογνωσίας και των εθνικών αρετών.
Καταλήγοντας με την πολιτική επικαιρότητα, ο προεκλογικός λόγος των δύο διεκδικητών της εξουσίας ήταν εν πολλοίς ανορθολογικός, πολωτικός, συντεχνιακός και φοβιστικός. Η ΝΔ πράγματι ως προς τον πολιτικό της λόγο έχει κινηθεί προς τα δεξιά. Σε αυτό ευθύνεται ο αρχηγός της, αλλά το απαιτεί και η συγκυρία και το ένστικτο της επιβίωσης μιας και στα δεξιά της ΝΔ υπάρχει "συνωστισμός" δεξιών κομμάτων. Άλλο ο πολιτικός λόγος όμως και άλλο η πολιτικη κουλτούρα και η πολιτική πρακτική της ΝΔ. Οι συντηρητικές και ακροδεξιές φωνές δεν έφτασαν ποτέ ψηλά στην ιεραρχία και ούτε πήραν ποτέ σημαντικά κομματικά ή κυβερνητικά αξιώματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟύτε τώρα θα συμβεί. Παρά τις μεταγγραφές που έγιναν και παρά την Φαηλο-ποίηση της πολιτικού λόγου, τα ονόματα που θα υπουργοποιηθούν και που θα κληθούν να διαχειριστούν την εξουσία προέρχονται από τον ευρύ φιλελεύθερο χώρο, και όχι μόνο από τον οικονομικό. Δεν θέλω να αναφερθώ ονομαστικά, η ορκομωσία ήδη έγινε και ως το βράδι θα ανακοινωθεί η κυβέρνηση, οπότε θα τους πληροφορηθείς. Η σύνθεση της κυβέρνησης θα είναι τέτοια που δύσκολα θα την πεις νεοφιλελεύθερη ή συντηρητική, πόσω μάλλον ακροδεξιά και ολοκληρωτική.
Κλείνοντας ας θέσω ένα ερώτημα σχετικό με το επιχείρημά σου ότι η ΝΔ είναι ένα συντηρητικό κόμμα: ποιοι ψήφοι έδωσαν τη νίκη στη ΝΔ; Η ΝΔ κέρδισε επειδή απέσπασε τους συντηρητικούς - ακροδεξιούς - εθνικιστές ή επειδή πήρε με το μέρος της τους φιλελεύθερους;
Ο πολιτικός χάρτης που ανέκυψε μετά τις εκλογές της Κυριακής μας δείχνει ότι τα συντηρητικά και εθνικιστικά κόμματα που βρέθηκαν στα δεξιά της δεν έχασαν ιδιαίτερες δυνάμεις και κατάφεραν να διατηρήσουν τα ποσοστά τους με εξαίρεση τις μικρές απώλειες που είχε το κόμμα του Καμμένου. Αντίθετα, όλες οι εκπροσωπήσεις του φιλελεύθερου τόξου έσβσαν από τον χάρτη, καθώς οι φιλελεύθεροι ψηφοφόροι τάχθηκαν με τη ΝΔ παρά τις όποιες αντιπάθειες που προκαλεί ο Σαμαράς. Το αν αυτό θα επαναληφθεί και στο μέλλον μένει να το δούμε. Υπάρχει σίγουρα φιλελεύθερη αμφισβήτηση και σκεπτικισμός για τα έργα και τις ημέρες του Σαμαρά. Πολλά θα εξαρτηθούν από εδώ και μπρος και κυρίως από το πόσο αποτελεσματικός θα είναι στη διαχείρηση της Κρίσης.
Επανέρχομαι με την αρχική μου διαπίστωση. Ο ολοκληρωτισμός δεν περιορίζεται σε ένα κόμμα ή σε έναν πολιτικό χώρο. Είναι λάθος να γίνεται επιλεκτική εστίαση, γιατί χυλώνει την οπτική μας.
M.d.T.
ΑπάντησηΔιαγραφή- Είπα από την αρχή στο σχόλιό μου ότι δεν έκανα επιστημονική έρευνα αλλά η συνέντευξη είχε προφανή πολιτική στόχευση. Τώρα σε ό,τι αφορά το ορθολογικό και την επιστημονική συνείδηση που πλαισιώνουν την υποκειμενικότητα, έχω δει αρκετές επιστημονικές κατά τα άλλα έρευνες να βρίσκονται στον αντίποδα όποιας επιστημονικής συνείδησης. Πάντως, η συζήτηση δεν ασχολήθηκε τόσο πολύ με ολοκληρωτικές πρακτικές, που χρησιμοποιούνται από όλους συμπεριλαμβανομένου βεβαίως και του αστικού πολιτικού κόσμου, αλλά για τις αυτούσιες ή διαστρεβλωμένες ιδέες που οδηγούν σε ολοκληρωτικά καθεστώτα. Ένα από αυτά- και τονίζεται αυτό στη συζήτηση- ήταν και η Σοβιετική Ένωση με τους δορυφόρους της.
- Όντως, το Φλεβάρη του 2012 εννοούσα κι εγώ.
Αν ήσουν εκεί, θα καταλάβαινες πως δεν υπήρχαν μόνο αυτές οι δυνάμεις που αναφέρεις αλλά και ανοργάνωτες δυνάμεις ανθρώπων, που προφανώς ένιωθαν ότι ήθελαν να εκδικηθούν... Αν αυτό το μαζικό ψυχολογικό συναίσθημα δεν γίνει κατανοητό από τους κρατούντες, τότε να περιμένουμε πολλά τέτοια ξεσπάσματα και αυτά δεν είναι ούτε αριστερά ούτε αναρχικά αλλά άναρχα.
- Το κίνημα στην αρχή δεν ήταν "αυθόρμητο, υγιές και αυθεντικό". Αριστερές και αναρχικές δυνάμεις βγήκαν τις πρώτες μέρες στον δρόμο, εκτός αν το εννοείς έτσι. Δεν βγήκαν στους δρόμους, έτσι γενικά, υγιείς, αυθόρμητες και αυθεντικές δυνάμεις του λαού. Βγήκαν στον δρόμο αυτοί που πάντα βγαίνουν ακόμα κι όταν είναι 200 άνθρωποι μόνο κι όλοι οι υπόλοιποι ενοχλούνται επειδή δεν κινείται η αγορά… για παράδειγμα. Οι υπόλοιποι κάθονταν στα σπίτια τους και άρχισαν να καταλαβαίνουν ότι πρέπει κι αυτοί να κάνουν κάτι τελικά. Όχι όλοι, ποτέ δεν είναι έτσι κι αλλιώς όλοι. Τώρα, το αν αλώθηκε μετά από εξτρεμιστές αναρχικούς όπως λες είναι ένα θέμα για άλλη συζήτηση. Τι εννοείς ότι ακυρώθηκε ο θεσμικός λόγος και κυρίως τι εννοείς με το ότι αλώθηκε η Ιστορία;
- Οι εξόριστοι και αυτοεξόριστοι μιλούσαν για πατρίδα με διαφορετικό περιεχόμενο, σε διαφορετικό πλαίσιο από ό,τι μιλούσαν οι δεξιοί. Η πατρίδα έχει διάφορα πρόσημα, εμπεριέχει διαφορετικές ποιότητες. Εγώ για παράδειγμα δεν έχω την ίδια πατρίδα με τον Σαμαρά. Είμαστε σε διαφορετικές πατρίδες αλλά μένουμε στον ίδιο χώρο. Αλλιώς εννοώ εγώ την πατρίδα από ό, τι ο Σαμαράς.
- Η ΝΔ πήρε τους φιλελεύθερους λόγω Μπακογιάννη και Μάνου. Δεν ξέρω τι είδους φιλελεύθεροι είναι αυτοί της Μπακογιάννη. Αν ένιωθαν άνετα στη Ν.Δ. γιατί να φύγουν σε προηγούμενο χρόνο; Είναι μπέρδεμα.
Μπράβο Ελευθεριακέ για την συνέντευξη
ΑπάντησηΔιαγραφήΤσουτσέκι M.d.T πίσω στην τρύπα σου κωλοπατριώτη
Σε ευχαριστώ πολύ Ανώνυμε για τα λόγια σου, έχω όμως μια διαφωνία μαζί σου κι αν μπεις στα σχόλια της ίδιας συνέντευξης στο you tube θα καταλάβεις τί εννοώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορεί να διαφωνώ με τον M.d.T. αλλά αν χάσουμε και τα διαλογικά επιχειρήματα δεν κάνουμε δουλειά.
Γράφει την άποψή του και όποιος άλλος θέλει γράφει τη δική του. Δεν χρειάζεται να μπει κανείς στην τρύπα του, γιατί ο M.d.T. εκφράζει προβληματισμό και απορίες. Δεν είναι φασίστας και πιστεύω πως ούτε κι εμείς πρέπει να απαντούμε ως φασίστες.
Αυτή είναι η γνώμη μου.
Μιλάω με όλους ακόμα και με φασίστες πόσο μάλλον με τον M.d.T. που δεν είναι φασίστας.
Ελευθεριακέ ας αφήσουμε την αστική ανεκτικότητα για εκεί που πρέπει. Σε περιόδους κρίσεις οι αντιφασεις οξύνονται και όλα φαίνεται να πολώνονται σε δύο άκρα, τα οποία όμως δεν έχουν σχέση με τα μιντιακά άκρα "ΚΚΕ-ΧΑ". Δεν θα πω περισσότερα, θα σε παρακαλούσα όμως να σκεφτείς για λίγο, αν η κατάσταση γίνει ακόμα χειρότερη, με ποιους θα επιλέξει να συστρατευτεί το εν λόγω άτομο, είτε δια της παθητικής του αποδοχής, είτε δια της ενεργού του συμμετοχής. Και δεν πρόκειται για άτομο που μπήκε για να κάνει συζήτηση, μπήκε για να "υπενθυμίσει" ότι φασίστες είναι και αναρχικοί-αριστεροί, δηλαδή τσίταρε την κλασική αστική υπεκφυγή, γιατί γνωρίζει,ίσως, καταβάθος, ότι κάποιο απ΄αυτά τα δύο άκρα δεν είναι τέτοιο, αλλά θέλει να αποτελέσει τον φορέα για την πραγμάτωση μιας κοινωνίας με βασικό της προνόμιο την έλλειψη προνομίων (Αντόρνο). Αυτό το αντιλαμβάνεται ο αγαπητός μας μικροαστός και οργιάζει. Καμία λοιπόν "κατανόηση" για τον δυνάμει καταπιεστή. Δεν θα τα σχετικοποιήσουμε όλα για να παίζουμε την μπάλα που αυτοι θέλουν να παίζουμε -και μάλιστα στο γήπεδό τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ίδιος
Καλημέρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι καταστάσεις όντως πολώνονται και η κοινωνική πόλωση αντανακλά και στο ψυχικό υπόβαθρο. Συμφωνώ σε αυτό.
Το τελευταίο σου σχόλιο είναι επιχείρημα και μάλιστα λογικά δομημένο, οπότε δεν μπορώ να διαφωνήσω. Αυτό εννοούσα: να έχουμε επιχειρήματα. Κι αυτό έκανες με πολύ σαφή τρόπο. Έγραψες το επιχείρημά σου προς τον M.d.T. To θέμα ξεκαθαρίστηκε λοιπόν ως προς το τί εννοούσες με το "Τσουτσέκι M.d.T πίσω στην τρύπα σου κωλοπατριώτη"
Νομίζω πως η κρίση έκανε μεγάλο καλό σε αυτούς που είναι ακόμα σε θέση να σκέφτονται, μαζί με το αντικειμενικό κακό που κάνει σε όλους μας. Έδειξε ξεκάθαρα ότι ο κοινωνικός ιστός δεν διατηρείται από κάποιο είδος "συμβιβασμού" ή κοινών πεποιθήσεων, αξιών κλπ, αλλά από την απωθημένη βία που ασκεί το οικονομικό σύστημα σε όλες τις υπάρξεις ανεξαιρέτως, καταπιεστές και καταπιεζόμενους. Αυτό καλό θα είναι να το έχουμε στο μυαλό μας, γιατί πρέπει να ξέρουμε ποιος είναι εν τέλει με την διατήρηση αυτής της βίας και ποιος με την μια και καλή κατάργησή της. Ο Τερζάκης σωστά αναφέρει τον ψυχοπαθολογικό παράγοντα ο οποίος αν και αρχικά ουδέτερος ,αποκτά κοινωνικό-πολιτικό πρόσημο. Ο σαδομαζοχιστικός χαρακτήρας που διαμορφώνεται όχι σε μια στιγμή, αλλά από κάθε κοινωνική δομή στον ύστερο καπιταλισμό λόγω της πλήρους υπαγωγής της εργασίας και της κοινωνικής ζωής στην εξορθολογίσουσα σχέση Κεφάλαιο, βρίσκει πρόσφορο έδαφος σε τέτοιες περιόδους για να εκδηλωθεί. Όταν ο Τερζάκης ανέφερε πως οι άνθρωποι που δεν μπορούν να επεξεργαστούν ορθολογικά τον φόβο τους καταφεύγουν σε μια ωμή δύναμη, στο μυαλό του έχει ακριβώς αυτό το πράγμα (οικειοθελής υποταγή σε μια εξουσία=μαζοχισμός, καταπίεση των αποδιοπομπαίων= σαδισμός).Αυτή η φόρμουλα είναι χαρακτηριστικό του Στρατού, όπου κάθε βαθμίδα εξασκεί καταπίεση αλλά και χαίρεται να την υφίσταται. Ο χαμηλόβαθμος που θα πάρει προαγωγή θα εφαρμόσει όλα όσα εφάρμοσαν σε αυτόν οι ανώτεροί του, παίρνοντας έτσι την εκδίκηση του, η οποία εκλογικεύεται με φράσεις όπως "έτσι είναι ο ανδρισμός", "εδώ είναι στρατός", "τι θα κάνεις αν μπει ο Τούρκος στο σπίτι σου" κλπ. Νομίζω πως είναι ολοφάνερο πως τα φασιστικά καθεστώτα γενίκευσαν αυτή την θεμελιώδη δόμηση του στρατού σε κάθε τομέα της κοινωνικής ζωής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν σε ενδιαφέρει η μελέτη πάνω στον σαδομαζοχιστικό χαρακτήρα, θα σου πρότεινα τις μελέτες της σχολής της φραγκφούρτης "Αυθεντία και Οικογένεια" (μεταφρασμένο στα ελληνικά) και την Αυταρχική προσωπικότητα (αμετάφραστο).
Νά'σε καλά και συνέχισε έτσι.
Ο ίδιος
Σε ευχαριστώ για τα προτεινόμενα βιβλία, να είσαι καλά
ΑπάντησηΔιαγραφήΜέρος Ι
ΑπάντησηΔιαγραφήΆργησα να απαντήσω στο σχόλιο που με αφορά, αλλά οφείλω να ενημερώσω ότι η καθυστέρηση αυτή δεν οφείλεται στο γεγονός πως αναζητούσα τρύπα για να κρυφτώ. Σίγουρα κάποιοι θα δυσαρεστήθηκαν με την εξήγηση αυτή. Πάντως, τώρα που το σκέφτομαι, ίσως θα ήταν καλύτερα να μου υποδείξετε μια τρύπα για να μη χάνω το χρόνο μου δεξιά και αριστερά.
Τώρα όσον αφορά την συμπεριφορική ανάλυση των μικροαστών σε περιπτώσεις πόλωσης εγείρονται πολλά ερωτηματικά. Καταρχάς, τι ορίζουμε με τον όρο "μικροαστός" και ποιες καταστάσεις θεωρούνται πολωτικές ώστε να λειτουργεί το μοντέλο που περιγράφει ο τσουτσεκολάγνος και ο πατριωτοκυνηγός. Ενδεχομένως ο διαχειριστής του μπλογκ να μπορούσε να μας εξηγήσει, γιατί μάλλον έχει καταλάβει καλύτερα από μένα τη θεωρία αυτή, μιας και τη θεωρεί δομημένη επιχειρημάτων.
Αναγνωρίζω ότι η θεωρία αυτή έχει θεωρητικό υπόβαθρο, παλιομοδίτικο κατά τη γνώμη μου, γιατί δε λαμβάνει υπόψη της τις αναδιαρθρώσεις και ανασυνθέσεις των σημερινών κοινωνιών οι οποίες καθορίζονται από τις εξελίξεις της παγκοσμιοποίησης και της ψηφιακής και βιοτεχνολογικής προόδου και οι οποίες φαίνεται πως ασιατοποιούνται εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Από την άλλη, η θεωρία του μικροαστού (συμβατικά την ονομάζω έτσι) στερείται εμπειρικών στοιχείων και ιστορικής προοπτικής. Για να το θέσω με μορφή ερώτησης, πώς θεμελιώνεται ιστορικά μια τέτοια θεωρία;
Επιτρέψτε μου μια ακόμη ερώτηση. Αυτή η θεωρία ποιανού σύγχρονου επιστημονικού φόρουμ τις απόψεις αντανακλά;
Και μια τελευταία ερώτηση; Η έννοια της χρονικότητας πώς εισέρχεται στη θεωρία. Για να πάω ένα βήμα πιο πίσω: εισέρχεται με κάποιον τρόπο ή είναι μια α-ιστορική/ουτοπική ανάλυση; Με άλλα λόγια: υπάρχει χρονοδιάγραμμα που να λέει πότε ο μικροαστός (δεν ξέρω τι αποκαλείται έτσι, το υπενθυμίζω) θα συμπεριφερθεί με τον τρόπο που ορίζουν οι γραφές;
Μέρος ΙΙ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα, οι προτροπές και οι χαρακτηρισμοί του πατριωτοκυνηγού εγείρουν κάποια ερωτήματα για τη στάση του διαχειριστή του μπλογκ και το είδος του διαλόγου που επιθυμεί να φιλοξενεί στο χώρο του.
Πριν όμως να κάνω δύο διαπιστώσεις. Το υβρεολόγιο κατέδειξε αυτό που έλεγα στο τελικό μου συμπέρασμα, ότι δηλαδή ο ολοκληρωτισμός δεν είναι μόνο δεξιός και ότι η κατάτμησή του χυλώνει τη σκέψη μας. Η επιβεβαίωση ήλθε ανέλπιστα και πολύ γρήγορα. Όποιος θέλει να εμβαθύνει σε αυτό, μπορώ να του συστήσω κάποια βιβλία για να διαβάσει.
Δεύτερη διαπίστωση. Η ανοχή σε τέτοιες συμπεριφορές (προσωπικές επιθέσεις) σε κάνει εν μέρει συνοδοιπόρο και αλλοιώνει την ουσία του διαλόγου. Με τέτοιους όρους διάλογος δε γίνεται είτε γιατί δε θέλεις (ενώ λες ότι θέλεις) είτε γιατί είσαι ανίκανος να τον προασπίσεις.
Ως προς τα ερωτήματα τώρα, ο διαχειριστής του μπλογκ δεν έχει απαντήσει ως τώρα σε κάποια θέματα που τέθηκαν από τον πατριωτοκυνηγό.
Πρώτον, το ζήτημα της "αστικής ανεκτικότητας". Το βάζω σε εισαγωγικά, γιατί, όπως υπενθυμίζω πάλι, δεν έχω καταλάβει τι εννοούμε ως "μικροαστός" και που προφανώς έχει καταλάβει ο διαχειριστής του μπλογκ, ο οποίος δε ζήτησε διευκρινίσεις επ'αυτού. Το παρόν μπλογκ επιθυμεί την ανεκτικότητα, όπως κι αν την ονομάσουμε αυτή ή απ’ όπου κι αν προέρχεται, ή όχι; Αν την επιθυμεί, είναι σε θέση να τη διαχειριστεί;
Δεύτερον, αν κάνουμε διάλογο με επιχειρήματα μπορούμε να βρίζουμε κιόλας τον άλλον χωρίς να τρέχει μία;
Τρίτον, τίθεται το θέμα να μην υπάρχει "καμία κατανόηση στον δυνάμει καταπιεστή". Ο διαχειριστής του μπλογκ συμφωνεί με το ζήτημα της μη κατανόησης; Επίσης, με θεωρεί (όχι μόνο εμένα, αλλά και τους ομοίους μου θα πρόσθετα) καταπιεστή; Αν ναι, είμαι καταπιεστής σε ποιο πράγμα;
Τέταρτον, στην ακόλουθη προτροπή "Δεν θα τα σχετικοποιήσουμε όλα για να παίζουμε την μπάλα που αυτοι θέλουν να παίζουμε -και μάλιστα στο γήπεδό τους", ποια είναι η στάση του μπλογκ. Εμένα πάντως λίγο χρυσαυγήτικα μου ακούγονται αυτά.
Κι ένα σχόλιο για το "κωλο-πατριώτης" που αφορά τόσο τον χαρακτηρισμό όσο και τη μετέπειτα ανοχή/συνενοχή. Εμπειρικό σχόλιο θα κάνω, για να ξεφύγουμε λίγο από τη θεωρία. Πριν λίγες ώρες ήμουν με μια παρέα προσφύγων, γιατί μένω σε προσφυγογειτονιά, που εκδιώχτηκαν από τις πατρίδες τους βιαίως το 1922 και το 1955 κάποιοι άλλοι. Μου αφηγούνταν την εμπειρία αυτή με όρους τραύματος. Και η μεγαλύτερη πληγή στο τραύμα, όπως μου έλεγαν, ήταν το γεγονός πως δεν έχουν πια πατρίδα. Εύχονταν μάλιστα κανένας να μη το βιώσει αυτό.
Συγχαρητήρια M.D.T.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα αναρχοκουμμούνια πρέπει να μπαίνουν σιγά σιγά στη θέση τους