Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2010

ΜΙΚΡΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΑΞ ΧΟΡΚΧΑΪΜΕΡ (1)


Ο Μαξ Χορκχάϊμερ όχι μόνο θεμελίωσε και ανέπτυξε την Κριτική Θεωρία, αλλά επηρέασε βαθύτατα και εκείνους ακόμη από τους συνεργάτες του, οι οποίοι παρεξέκλιναν από τις δικές του θέσεις. Ανήκει στους φιλοσόφους εκείνους, οι οποίοι, έχοντες συνειδητοποιήσει την πολυπλοκότητα των προβλημάτων που αναφέρονται στη θεωρία και στην πράξη, υπολαμβάνουν ως αντιπαράθεση με τυφώνα τις προσπάθειες επιλύσεώς τους στα πλαίσια του συστήματος. Ως εκ τούτου η Κριτική Θεωρία του δεν είναι αποτετελεσμένη, παρά το γεγονός ότι ούτε σειρά αποσπασμάτων αποτελεί ούτε εσωτερικής συνοχής στερείται.
Κατά τον Χορκχάϊμερ και την Κριτική Θεωρία πρέπει να καταδικαστεί κάθε θεωρία που πιστεύει ότι ο κόσμος των εξωτερικών όψεων συνιστά τη δομή της πραγματικότητας και ότι ο άνθρωπος μπορεί να γνωρίσει μόνο ό,τι προσφέρεται στις αισθήσεις του, στην εμπειρία του. Εξίσου πρέπει να καταδικαστεί και κάθε μεταφυσική θεωρία που, παρόλο που αρνείται τη θετικιστική προσκόλληση στην επιφανειακή, φαινομενική πραγματικότητα, προσπαθεί να ταυτιστεί με μια πραγματικότητα που κείται έξω από την ανθρώπινη ιστορία και να δώσει νόημα στην ανθρώπινη ζωή καταφεύγοντας σε υπερβατικές, αφηρημένες αρχές όπως ο Θεός ή απόλυτη ιδέα.Το "Ινστιτούτο της Φρανκφούρτης" ή η "Σχολή της Φρανκφούρτης" σε ολόκληρη την πορεία του (της) ασχολήθηκε με τα προβλήματα της κοινωνίας, του ανθρώπου και της ιστορίας του, έχοντας ως όπλα πλευρές της ανθρώπινης σκέψης όπως η ψυχολογία, η κοινωνιολογία, η φιλοσοφία, η μουσική, η αισθητική κ.α.

Κυριακή, 3 Ιανουαρίου 2010

ΑΝΘΙΜΟΣ, Ο ΚΑΤΑ ΚΟΣΜΟΝ ΦΑΡΙΣΑΙΟΣ...


Κάθε άνθρωπος έχει τις λόξες του κι εγώ η αλήθεια είναι ότι έχω αρκετές.
Μία από αυτές είναι πως κάθε Κυριακή πρωί, αν είμαι σπίτι, σχεδόν πάντα ανοίγω την τηλεόραση για να ακούσω το κήρυγμα του ΠΑΝΑΓΙΟΤΑΤΟΥ Άνθιμου. Το εκπέμπουν η ΕΤ3 και το ΤΗΛΕ-ΑΣΤΥ του Καρατζαφέρη (αν λέει κάτι αυτό…).

Σε κάθε κήρυγμά του βρίσκει περισσότερο χρόνο να αναφερθεί μέσω του ευαγγελίου ή έξω από αυτό στα λεγόμενα "Εθνικά θέματα" και να εκθέσει τις απόψεις του για αυτά, παρά να αναλύσει με θεολογικό τρόπο και ύφος εδάφια του ευαγγελίου του Θεού του οποίου είναι εκπρόσωπος εδώ στη γη. Κάνει δηλαδή εξωτερική πολιτική, προσπαθεί να δημιουργήσει εντάσεις, φανατίζει το Μακεδονικό ποίμνιό του και μετατρέπει τον Θεό που ισχυρίζεται πως υπηρετεί σε δικό του, Εθνικό και Ορθόδοξο Έλληνα Θεό.
Βέβαια θα μπορούσε να κάνει και άλλου είδους πολιτική: να μιλήσει για τα προβλήματα του λαού, για το επίπεδο των μισθών με τους οποίους οι περισσότεροι πληρωνόμαστε, να μιλήσει για το λιμάνι του Πειραιά που πουλήθηκε στους Κινέζους (αυτό φαίνεται δεν αφορά τους γνήσιους Έλληνες), να μιλήσει με αγάπη ή έστω με συμπάθεια για τους μετανάστες (τι λέω και εγώ τώρα;...), να μιλήσει για άλλα πράγματα τελοσπάντων. Υπάρχει πληθώρα θεμάτων που απασχολούν τον κόσμο, εκείνος όμως έχει κάνει τις επιλογές του ή μάλλον την επιλογή του: ΤΟ ΕΘΝΟΣ.
Αν το κήρυγμα του είναι 30 λεπτά, τα 20 από αυτά καταναλώνονται στην Πατρίδα, το Έθνος, την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία και ο,τιδήποτε κατά τη γνώμη του ΠΑΝΑΓΙΟΤΑΤΟΥ συνιστά τον Ελληνισμό.
Ειδικά μετά τον θάνατο του ετέρου ημίσεως του (Χριστόδουλου), επειδή προφανώς πιστεύει πως πρέπει να αντικαταστήσει και εκείνον, λέει και ισχυρίζεται πράγματα που καμία σχέση δεν έχουν με τον Θεό που υπηρετεί.
Και τα λέει εκ του πονηρού, διότι είναι Επίσκοπος, που σημαίνει δύναμη, τηλεοπτική κάλυψη και κυρίως σεβασμό από το Χριστιανικό ποίμνιο, αφού είναι ένας από τους βοσκούς του.