Κυριακή, 31 Μαρτίου 2013

(1) Εκδ. "Ελεύθερος Τύπος" [Μια Συζήτηση Με Τον Γιώργο Γαρμπή]


Μια Συζήτηση (30/3/2013) με τον Γιώργο Γαρμπή
(Νίκος Β. Αλεξίου), Εκδότη των Αναρχικών/Ανατρεπτικών Εκδόσεων "Ελεύθερος Τύπος".

Θεωρώ αυτή τη συζήτηση ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα γιατί άπτεται διαφόρων θεμάτων, θεωρητικών και πρακτικών, θεμάτων που πιστεύω ότι μας αφορούν όλους.

Τον ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία και τη συζήτηση που είχαμε, επίσης ευχαριστώ πολύ τον πρόσφατο φίλο Μίλτο, γιατί χωρίς τη βοήθειά του η συζήτηση αυτή δε θα είχε γίνει.

Οι εκδόσεις και το βιβλιοπωλείο "Ελεύθερος Τύπος" βρίσκονται στην οδό Βαλτετσίου 35 στα Εξάρχεια.

Θεματολογία:

- H Eπαφή Με Την Ανατρεπτική Σκέψη (01:17)

- Η Πρώτη Έκδοση (02:25)

- "Νίκος Β. Αλεξίου" & "Τζακ Λουμάλα" (03:11)

- Κριτήρια Έκδοσης (03:54)

- Τα Πέντε Σημαντικότερα Βιβλία (04:48)

- Οι Πρώτοι Συνοδοιπόροι (06:46)

- Το Βιβλίο Του... Αναρχισμού (07:59)

- Η Ανάγνωση Των Κλασικών (08:21)

- Η Συγγραφή Βιβλίου... (09:05)

- Δεκέμβρης 2008 Και Αναρχικό Βιβλίο (09:34)

- Είναι Το Βιβλίο Όπλο; (09:50)

- Προς Έκδοση; (10:45)

- Εκδότης Σε Μια Αναρχική Κοινωνία (11:35)

- Αναρχισμός Και Αυθορμητισμός (13:02)

- Αναρχισμός Και Βία (14:55)

- Ο "Αναρχοαυτόνομος" (16:06)

- Προυντόν-Μπακούνιν
Κροπότκιν-Μαρξ-Ράϊχ-Βάνεγκεμ (17:00)

- Α/Α Χώρος: Τότε Και Τώρα (19:29)

- Μαρξισμός Και Αναρχισμός (22:31)

- Α/Α Χώρος Και Φασισμός/Νεοναζισμός (24:00) 

- Η Φήμη Του... Θανάτου (27:43)

10 σχόλια:

  1. ενας ορισμος του παραδοσιακου αναρχικου ή αλλιως αναρχιστης! οι αποψεις του στυλ κακο εαμ - καλη cnt, καλος ντουρουτι - κακος βελουχιωτης, κακος μαρξ - καλος κροποτκιν, χρυση αυγη - σκιαχτρο, καλοι μπατσοι - κακια εξουσια, ειναι εξαιρετικα προβληματικες! περα απο τις στερεοτυπικες αποψεις λογω αγνοιας για τον α/α/α χωρο, περα απο την εμφανη μη αναληψη πολιτικων ευθυνων και ιδιωτειας ο συνεντευξιαζομενος εχει κανει πολυ κακες μεταφρασεις και χωρις καμια εισαγωγη/πληροφορια! με εξαιρεση τον συνεντευξιαζομενο το α/α/α κινημα συμφωνα με αυτους που ηταν παρων στα 80's ειναι απειρως ανωτερο πολιτικα και ωριμοτερο απο το τοτε αναρχικο κινημα! για μενα ο αναρχισμος ειναι μια απατη! αυτονομια στη σκεψη και στη δραση (τοσο στο συλλογικο οσο και στο ατομικο επιπεδο), για την κοινωνικη και ατομικη απελευθερωση απο το κρατος και το κεφαλαιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχεις γράψει αρκετές εκτιμήσεις για το χώρο και τον συνεντευξιαζόμενο. Δε θα υπεισέλθω σε αυτά, γιατί όπως είπα είναι προσωπικές σου εκτιμήσεις και απόλυτα σεβαστές.

    Aπό τα γραφόμενά σου ήθελα να σε ρωτήσω το εξής: τι εννοείς με το «για μενα ο αναρχισμος ειναι μια απατη!»; Και επίσης ποιος αποκλείει την αυτονομία από τη σφαίρα του αναρχισμού και την αναφέρεις ως κάτι εντελώς διαφορετικό; Την εννοείς με την έννοια που της απέδιδε ο Καστοριάδης ή μήπως κάτι άλλο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. αυτη η κοινωνια που οραματιζεται ο συνεντευξιαζομενος οπου οι φασιστες θα εχουν δικαιωμα λογου, μια τελεολογικη φανταστικη κατασταση που ντε φακτο οδηγει σε αναρχικους υπουργους οπως στην ισπανια το 37, ο αναρχισμος του προηγουμενου αιωνα. οι αναρχικοι της ετικετας (κατα τους αυτονομους στη γαλλια το 68) που αγωνιζονται οραματιζομενοι μια κοινωνια χωρις πολιτικη κ εξουσια, πραγμα που δεν νοειται οπως επισημαινει καστοριαδης μπουκτσιν και γενικοτερα προσφατοι ελευθεριακοι κ αντικρατιστες θεωρητικοι που δεν πιστευουν σε καλους ανθρωπους που τους εχει κοροιδεψει και καπελωσει το κακο κρατος!ολα αυτα αν αποκλεισεις την αυτονομια απο την αναρχια οπως οχι εγω αλλα ο συνεντευξιαζομενος που λεει αλλο πραγμα το ενα αλλο το αλλο, και σημερα τα εχουν μπερδεψει και επικρατει στο χωρο συγχυση ενω παλια ημασταν καθαροι αναρχικοι! με καταλαβες?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν κατάλαβα απόλυτα, όχι.
    Θα σου πω όμως την άποψη μου από όσα κατάλαβα.
    Καταρχήν δεν συμφωνώ με τη de facto άποψη της ιστορίας ως επανάληψης των ίδιων γεγονότων κάτω από άλλες συγκυρίες. Μπορούμε να αντλούμε παραδείγματα από αυτήν, να διδασκόμαστε, αλλά τα πράγματα δεν οδηγούνται ή οδηγούνται de facto κάπου, επειδή έτσι "απαιτεί" η ιστορία.

    Δε νομίζω πως ο συνεντευξιαζόμενος κάνει διαχωρισμό μεταξύ αναρχικού και αυτόνομου, αντίθετα νομίζω πως λέει ότι όταν είσαι αναρχικός εννοείται πως είσαι και αυτόνομος κι ότι αυτή η ταμπέλα (δηλ. του αναρχοαυτόνομου) είναι κατασκεύασμα των δημοσιογράφων.

    Τωρα, για το τί συνέβαινε στα ΄80 δε μπορώ να σου πω γιατί είμαι 40 ετών και τον χώρο τον έζησα από άλλη χρονική στιγμή και μετά.

    Για μένα πάντως το σίγουρο είναι ότι κάθε εποχή έχει τα καλά της και τα κακά της και αρκετές φορές θυμόμαστε με νοσταλγία κι ίσως και με κάποια υπερβολή το πως΄ήταν τα πράγματα όταν εμείς ήμασταν νεότεροι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σε βρήκα τυχαία τώρα.
    Οι εντυπώσεις πολύ καλές.
    Πριν μερικές μέρες ήμουν στο βιβλιοπωλείο και μιλούσα με τον Γαρμπή,πως να βοηθήσουμε να αποκτήσουν οι εκδόσεις έστω ένα απλό blog
    Θα κάνω rebloged την παρούσα ανάρτηση
    Θερμούς Χαιρετισμούς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ελευθεριακε κεντησες παλι...

    σχολιο/παρατηρηση: ο γαρμπης (απο τα βιβλια τον ξερω ως "αλεξιου" βεβαια) εχει κανει τις καλυτερες μεταφρασεις που διαβασα (συγκρινε π.χ. το βιβλιο "η αναρχια" του κροποτκιν απο τις εκδοσεις ελ. τυπο με τις αντιστοιχες απο ηριδανο κ δαμιανο κ θα δεις απιστευτη διαφορα ποιοτητας) και γενικα εχω ακουσει πως ειναι απο τους καλυτερους στο ειδος του. προσωπικα με εξιταρει οταν στις συμπερασματικες φρασεις χρησιμοποιει την εκφραση "κοντολογις", ειναι πολυ ομορφο οταν το διαβαζω... ειδα ενα σχολιο που ελεγε για σεχταρισμο, αλλα δεν εχει απαραιτητα αδικο ο "σεχταριστης". οταν μπαινουν στο α/α κινημα λουμπεν εξουσιολαγνοι που τους αρεσε το κλιμα (της νοοτροπιας εδω π.χ. http://parallhlografos.wordpress.com/2011/11/04/%CF%83%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%AC%CE%B4%CE%B7%CF%82%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BF/), ε, πως να μη μεταδωσουν αυτην την καυλα με τον ανταγωνισμο και τις διασπασεις... λαθος εκανε εκει που ειπε πως τοτε ειχε περισσοτερο κοσμο... αν δεις την πορεια στις 12/1 θα καταλαβεις... σεχταρισμος ειναι αυτο που κανουν αναρχικη αρχειοθηκη, συσπειρωση αναρχικων (ο θεος να την κανει), κλπ. τελος παντων, η ουσια ειναι οτι τελειωνοντας η συνεντευξη ενιωθα ακομα καπως "αδειος", για καποιο λογο περιμενα ν ακουσω περισσοτερα απο αυτον τον ανθρωπο...

    προταση: να μας λες στο μπλογκ ποιους εχεις στο "μπλοκακι" και να υποβαλλουμε κι εμεις τις ερωτησεις μας... καλες κ οι εκπληξεις, αλλα η διαλεκτικη ειναι υπερανω ολων...

    ευχη: αντε και με τον chomsky στο ΜΙΤ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εγώ λέω να ξαναπάει ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΟΣ και να πάρει άλλη μια συμπληρωματική συνέντευξη από τον Γαρμπή αυτή τη φορά και με ερωτήσεις δικές μας.
    Για το προηγούμενο σχόλια αναρχική αρχειοθήκη και συσπείρωση αναρχικών είναι το ίδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καταρχήν ευχαριστώ τον Λύσιππος για τα καλά του λόγια.

    Επειδή βλέπω από τα σχόλια ότι υπάρχει ενδιαφέρον, όποιος θέλει ας στείλει στο mail (eleftheriahtipota@gmail.com) ερωτήσεις και θα προσπαθήσω να ξαναδώ τον Γιώργο για έναν... δεύτερο γύρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Eδώ και πολλά χρόνια δεν δηλώνω πια αναρχικός. Θεωρώ ότι από τη στιγμή που βγήκαν διανοητές σαν τον Καστοριάδη, που ανέλυσαν το φαινόμενο της εξουσίας όσο κανείς πρωτύτερα, απαρχαιωμένες ιδεολογίες όπως ο αναρχισμός, ή ο μαρξισμός δεν έχουν καν λόγο ύπαρξης.

    Δεν θεωρώ ότι μπορεί να υπάρξει κατάργηση της εξουσίας. Το μόνο που μπορεί να γίνει είναι η διαμοίρασή της με τέτοιον τρόπο ώστε να μην μπορεί κανείς σε μια κοινωνία να τη χρησιμοποιεί προς όφελός του και εις βάρος άλλων.

    Δηλαδή: άμεση δημοκρατία χωρίς "εκπροσώπηση", κυβέρνηση, κράτος κλπ. Το εάν θα έχουμε κομμουνισμό, ή ατομική ιδιοκτησία, ή και τα δυο, αυτό θα το αποφασίσει η αυτοθεσμιζόμενη πλέον κοινωνία και όχι η οποιαδήποτε ιδεολογία (της αναρχικής συμπεριλαμβανομένης).

    Αλλά έχει δίκιο εκεί που λέει ότι οι σημερινοί "αντιεξουσιαστές" (τί ηλίθιος ετεροπροσδιοριστικός τρόπος να αυτοπροσδιορίζεσαι...) είναι πολύ λιγότερο καταρτισμένοι και πολύ περισσότερο μπερδεμένοι από αυτούς της δεκαετίας του 1980 (την οποία πέρασα στον αναρχικό χώρο).


    ΑπάντησηΔιαγραφή